Vés al contingut

Primera experiència del projecte de sobirania alimentària “Veu i Brot”

09/2023 - Barcelona

‘Veu i Brot’ va néixer de la mà de l’Equip d’Educació en Valors de Fundació Adsis per iniciar-se el curs 2021-22 com a projecte d’’Aprenentatge i Servei Comunitari’ a 4 Instituts públics.

Es tracta d’una proposta educativa que sensibilitza, apodera i genera mentalitat crítica en l’alumnat envers les desigualtats i injustícies globals i locals provocades pel sistema de producció i consum d’aliments actual, alhora que s’investiguen i valoren alternatives sostenibles, saludables i ètiques. Es fomenta l’autonomia dels i les joves i la construcció de coneixement col·lectiu i compartit.

Després d’un total de 90 tallers de sensibilització i diverses sessions d’Investigació d’Acció participativa, 330 joves dels Instituts Pau Claris, Joan Brossa, Teresa Pàmies i Vall d’Hebron han dissenyat i desenvolupat diverses accions solidàries per cobrir necessitats reals del seu entorn, visibilitzant la seva tasca com a agents de transformació social; en total, 41 activitats de servei a la comunitat en xarxa amb 10 organitzacions, iniciatives populars i serveis.

Des de la creació i difusió de receptes d’aprofitament per lluitar contra el malbaratament alimentari, fins a la col·laboració amb l’Hort urbà ‘Can Valent’ i l’organització de recaptes d’aliments per als menjadors socials col·laboradors (‘Santa Anna’ i ‘El Caliu’), l’alumnat ha anat empoderant-se per acabar dissenyant i duent a terme de manera autònoma una gran acció de servei final, difonent les alternatives d’alimentació responsable que ells i elles mateixes havien investigat a través de; cançons, disfresses, repartiment de plantes comestibles, creació de pàgines web, cartells, octavetes i  punts d’informació al ‘Parc de la Ciutadella’ i al ‘Mercat del Guinardó’.

Alumnat, entitats col·laboradores, professorat i equip de Fundació Adsis estem contentes i satisfetes amb el procés i el resultat i, conjuntament, també hem pensat en maneres de millorar-lo per seguir transformant.

Us deixem amb la infografia que resumeix el projecte durant el curs 2021-22. Us mantindrem informats i informades de com desenvolupem el projecte enguany!

Hem realitzat el projecte amb el suport de l'Ajuntament de Barcelona.